måndag 2 september 2013

Mr. Normal

Det finns en bild av hur pojkar och flickor ska vara trots att det inte borde vara så. Man tänker sig att dom flesta ska tänka och tycka någorlunda lika. Jag gör mig själv skyldig till det. Jag erkänner. OchVilgot  har varit en ganska typisk pojke.
Han radade bilar, gillade dinosaurier, började leka med lego tidigt och gillar fotboll och andra typiska pojkgrejer.
Han har velat ha de typiska pojkkläderna och önskat sig precis det man kunde vänta sig till alla födelsedgar och jular. Men se ni den här andra...

Han är inte alls sån.
När Vilgot velat ha sjörövartårta till sitt fem årskalas vill Ted ha en gräddkaka med rosa grädde och godisbitar på.
När Vilgot velat ha pizza eller hamburgagre eller tortilla till mat på sin födelsedag vill Ted ha fisksoppa.
När Vilgot väljer blåa crocs väljer Ted röda (som nästan är rosa).
När Vilgot ville ha sjörövargardiner ville Ted ha röda, omönstrade. Ser ni...

Och det är så himla skönt att se hur naturligt alla hans val görs. Han vet vad han vill och tror på sig själv. Och vi låter honom göra de här vissa valen. Jag är stolt över att han gör annorlunda val.
Fast egentligen är det dumt att säga annorlunda. För alla ska väl få tänka och tycka som de vill. Oberoende av vad majoriteten runt omkring tycker...

1 kommentar:

Unknown sa...

Heja Mr Normal! =)

Härligt med rosa tårta! Själv fick jag äran att köpa svarta balett-tossor åt min pojke. Mysiga tider!