torsdag 17 juni 2010

grannsämja

på vår lilla gatan bor det 6 familjer. förutom vi så bor det två barnfamiljer till. Det ena paret umågs vi massor med och de har två flickor i samma ålder som våra pojkar. Det andra paret har fått en flicka för en vecka sen och de känner vi inte alls. De tre övriga paren är alla pensionerade äldre par. De som bor mitt emot oss har vi mycket kontakt med och har blivit som ett extra par mor-eller farföräldrar åt pojkarna. Den farbrorn hjälper också till massor här på gatan. Han lånar ut verktyg, plogar gatorna på vintern med sina maskiner, bygger och kan det mesta. Vi och grannpar nummer 1 ville tacka för all hjälp vi får och bjöd ikväll in dem på middag. Det blev grillat kött, gräddpotatis, sallad och en massa gott. vi har haft en urtrevlig kväll och man är faktist lite smålullig nu! :)

Jag kan efter dessa 4 år här på gatan inte se nåt negativt med att ha så nära grannar och dessutom känna dem. Många kanske tycker att privatlivet störs men jag ser det som en trygghet. Inget skulle kunna hända oss eller vårt hus något utan att någon skulle reagera. Det har t.om gått till det att man känner igen de bilar som brukar röra sig hos grannarna. Så att försöka göra inbrott här på denna gata tror jag inte skulle lyckas speciellt bra. TÄnk vilken lättnad. :)
Dessutom finns det alltid någon man kan låna socker av om det så behövs. Häromdagen sprang jag in till par nummer 1 och nappade åt mig deras dammsugare. De råkade ha besök och de hade suttit med gapande munnar efter att jag gått igen. Var kanske inne hos dem 1 minut. Framlade mitt ärende, gick själv och hämtade deras dammsugare och sprang ut igen! :) Deras besök hade kommenterat att de nog hört om grannar som lånat socker men dammsugare? :)

Det äldre paret är dessuotm populära hos pojkarna så jag vet att jag kan lämna dem ute på gården under deras övervakning om jag själv behöver se till maten eller annat nödvändigt. Ibland hittar man dem där men munnen full av kex och saftglas i handen. Får de inte hemma så vet de vart de ska gå! :)

Jag kan bara säga underbara saker om dessa två grannpar. :) De övriga jag inte nämnt som bor här är det bäst att vi låter vara okommenterade... Inget paradis utan orm eller hur det nu var... :)

Inga kommentarer: