tisdag 10 januari 2012

Nostalgimat

Kom på att jag och Ted skulle baka semlor ikväll tills M och V kom från träningen. T älskar att baka och är en duktig om än lite klottig medhjälpare.
När semlorna var klara och hela familjen mumsade i sig varma semlor med smör blev mannen nostalgisk och berättade om sin mammas semlor. Det väckte många frågor speciellt hos Ted. Den viktigaste frågan var väl.
- Va sa farbror Kalle då famo bakade semlor? :)

Nå, iaf fick det mig att tänka på egna nostalgirätter. något man minns från barndomen. Något som alltid väcker minnen.
Jag har flera sådana men ett speciellt. Om det sedan beror på att själva händelsen jag minns också finns inspelad med en sådan där stor gammal videokamera kan jag inte svara på.

Men jag var ensam hemma med min pappa och vi kockade tillsammans.(eller jag tror nog att det vara pappa som lagade mat, jag satt väl bredvid och pratade! :) )
Men maträtten var iaf wienerschnitzel med citron på, potatismos och ännu kokta makaroner till. Jag kommer ännu ihåg hur himmelskt gott det. Hur mycket jag åt. Och hur ingen schnitzel efter det någonsin nått upp till det här minnet. Efteråt har jag funderat på hur de där kokta makaronerna passade in men den gåtan har jag inte fått något svar på ännu. jag kommer också ihåg att mamma och systrarna kom hem en efter en långt efter att vi ätit men att maten inte alls dög åt dem. Och vi som hade haft världens festmåltid! :)

Sen om pappa kommer ihåg den här händelsen på samma sätt vet jag inte! Isi?



Vilka nostalgimaträtter och minnen har ni?

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag minns nog jag skulle ju till vaskia på fest och få mat där.h.mamm.

Anonym sa...

Hyvin on vielä muistissa,tein "parempaa ruokaa kun olimme kaksistaan koko lauantain,muistaakseni äiti oli menossa vaskiaan töiden jälkeen ja sai ehkä parempaa ruokaa sielä.Makarooni kuului silloin moneen ruokaan lisukkeeksi,tykkäsin silloin siitä.
Siskoillesi ei aina maistunut mun tekemä ruoka.
"kranttuja " T. isä

Anna sa...

Oj, det finns många härliga nostalgirätter, eller kanske minnen. Makupala, som var varma mackor i en speciell "ryss-grill" var alltid mums. Waskia kommentaren här ovan fick mig att minnas familje-luncherna på Waskia när jag var liten. Franskisar, knackorvar, köttbullar m.m. på lastbilsflak! Underbart gott :)