torsdag 12 april 2012

sleepless in Vasa

Jag har en tendens att inbland ha svårt att somna. Jag kan ligga och läsa en bra bok i timtal även om jag är trött. Jag kan ligga och fundera över lifvet och allt vad det innebär. Jag kan grubbla, planera eller lösa problem.
Ofta har mina sömnlösa nätter ett samband med att jag suttit på möte på kvällen och hjärnan går på högvarv. Oftast har det också blivit några för många koppar kaffe för sent.

Nå, igår var det igen dags. Boken jag läser är så läskig att jag var tvungen att sluta läsa. Den fick mitt hjärta att stanna och min kropp att bli iskall. Den fick alla skuggor att se ännu mer skrämmande ut. Och den fick igång fantasin för en som alltid varit mörkrädd.

Jag låg och funderade över allt och inget när T vaknade och ville ha vatten. TOg honom bredvid mig i hopp om att somna bättre med en gosig unge bredvid. Just när jag kände att jag eventuellt sku somna och få åtminstone några timmars sömn vänder T på sig och frågar klart och tydligt:
- Mamma, lever jag många dagar ännu?

Jag blev så förvånad att jag inte visste om jag hört rätt. Men när han upprepade frågan försäkrade jag honom om att han visst också ska leva många dagar till.

Men ni förstår ju att den lilla gnutta trötthet jag känt var som borta. Istället låg jag och tänkte på hur hjälplös man egentligen är som förälder. Hur kan jag garantera att han ska leva många dagar ännu när det finns så många hemskheter och olyckor ute i världen?!

Ja, så idag blir en dag i trötthetens tecken. Men kanske en lektion gymnastik med flickorna råder bot på det!

Ha en bra dag.
Krama era nära och kära.
Ta hand om varandra.

Inga kommentarer: