lördag 13 juni 2015

Måndag och tisdag. resa sommaren 2015

Kära dagbok,
för att komma ihåg alla fina detaljer från resan är det väl lika bra att skriva ner det mesta. Resan var verkligen minnesvärd. Den var lyckad. Den var just vad som passade vår familj nu. Och den var inte alls så tung som jag hade trott. Ibland känns ju en semesterresa mera jobbig än bra men inte den här gången. Den var precis vad vi alla hade hoppats på.

Måndag morgon så gav oss iväg genast efter frukost. 9.15 satt vi i bilen på väg mot Helsingfors. Vi tog lunchpaus vid Ikea i Tammerfors där jag kunde ha gått hur länge som helst. Det blir nog en tur dit igen ännu i sommar.

Framme i Helsingfors körde vi raka vägen till Högholmen. Vädret var aningen ruggigt men vi klarade oss ganska torra iaf. Djuren var ganska slöa och många burar var tomma. Men vi tillbringade några timmar där. Sedan blev det lite pizza före vi checkade in på hotell nr. 1. Där tog pojkarna ett kvällsdopp, en pool är ett viktigt kriterium när vår familj ska välja hotell. :)

Tisdag förmiddag var det dags att bege sig mot flygfältet. Bilen lämnade vi på Flypark där servicen var riktigt bra. (= pojkarna fick en glass i handen) Vi kom igenom security-checken utan större problem. Hade för säkerhetsskull gått igenom båda pojkarnas ryggsäckar. Man vet aldrig vad de kommit på att packa ner. Flyget gick snabbt och när vi väntade på våra väskor insåg jag att vi behöver få något i dem,  speciellt Ted. Han äter alltid så lite till frukost och klockan hade blivit nästan 2 utan någon lunch i magen. Men de mumsade glatt i sig varsin Hotdog och allt var frid och fröjd igen.

Vi hade hyrt bil på förhand som vi fick vänta en stund på. I beskrivningen stod att modellen kunde vara en Nissan micra eller liknande. Och med våra stora väskor var det lite spännande... Men det blev en Renault Captur, så vi rymdes riktigt bra in.

Vilgot hade antagligen varit lite spänd inför flygresan för han somnade snabbt i bilen när vi körde mot Stora Bält. Lillebror underhöll oss med sina funderingar och läste kartbok.

Vi körde ca. 2 h, bland annat över Stora Bält. Replot-bron är nog ganska liten i jämförelse med den. :)

Denna natt hade vi valt att boka en stuga på en Camping vid havet i Middlefart. Campingområdet var verkligen härligt, personalen väldigt trevlig och det fanns massor att göra för barnen. Tyvärr hann vi inte med allt. De hade gärna stannat en dag där också. Men vi gick ner till havet, samlade snäckor, blev blöta och hittade maneter.

Kvällsmat åt vi ute i solen. Fortsättning följer...