tisdag 30 november 2010

mina föräldrar

Tack för kommentarerna! ;)

Här i huset är vi snoriga och har febriga barn men som tur är har man FÖRÄLDRAR som ställer upp. Så dagens tema kunde jag skriva hur långt som helst om. :) Ska försöka hålla mig ganska kort!

min mamma Svea Anita måste tillhöra kategorin " världens bästa mamma". Hon ställer alltid upp för oss barn och barnbarn när det behövs. Det är sällan jag hört henne säga nej. Hon lagar underbart god mat, hon kan sy och sticka, hon är alltid glad och hon vill så gärna vara med sina barn och barnbarn. Listan över vad hon kan göra kunde bli lång. vi är väldigt lika i många saker min mamma och jag. Precis som mina systrar också har ärvt eller tagit till sig en hel del av henne. Det gör att man delvis känner henne mycket bra och delvis kan bli irriterad på nåt hon säger och gör just därför. Men säg den dotter som aldrig blivit irriterad på sin mamma! :)


Jag upplever att jag har väldigt nära kontakt med min mamma och jag skulle kunna lätta mitt hjärta för henne vilken dag som helst och hon skulle lyssna. Det allra bästa med min mamma är jag vet att hon finns där för mig. När som helst och med allt hon bara kan hjälpa mig med. Jag hoppas att jag också kan finnas där för henne när det behövs. Och jag hoppas att jag får ha kvar henne ända tills jag själv är gammal och skröplig! :)

Min pappa Arto Kalevi är precis som mamma den bästa pappa man kan ha. Han är vår allas Puuha-Pete som kan fixa allt. Om inte annat så med tejp och pika-liima! :) Han ställer också upp i vått och torrt för alla sina döttrar och barnbarn. Som t.ex idag var han här med killarna så att jag kunde jobba och öva till julfest! Även imorn dyker han upp före halv 8 för att vara hemma med Ted. Året före Ted föddes när jag jobbade var han 5 dagar i veckan här med Vilgot. Han skötte om honom på ett helt fantastiskt sätt. På somrarna är det villan och fiskandet som ligger honom närmast om hjärtat. Det har han även fört över till mig och mina barn. Det finns inget bättre än att vara i vitsandsviken en härlig sommardag. Och det finns få saker som vilgot väntar lika mycket på som att få fara ut med moffas båt och fiska eller bara åka snurr-snurr! :)




Om jag tänker tillbaka på min barndom så har jag varit ganska mycket med pappa. jag blev väl lite som den där sonen som aldrig kom! ;) Jag har varit på ishockeymatcher, hjölpt till att byta däck på bilar och annars bara varit mycket med pappa. Mamma jobbade långa dagar ibland och då var det pappa som fixade maten. Favoriter var bland annat hans spagettisås eller Wienerschnitsel. Sen på helgerna då han körde taxi fick jag vara hemma med mamma istället. Då var det chips som gällde som helgmys! :)

När jag spelade fotboll som tonåring var de så gott som alltid bredvid planen och hejade. T.om på bortamatcher. när jag sedan började röra mig ute på danser och senare på krogen var det ju väldigt lämpligt att ha en pappa som körde taxi! Det var liksom aldrig problem med att slippa hem.
Ett personlighetsdrag som vi alla har är att vi är lika envisa alla 3. Bra eller dåligt? Både och! :)

Jag kan ärligt säga att jag inte vet vad jag sku ta mig till utan mina föräldrar !

Mamma: du är bäst och Jag älskar dig!

Isä: Rakastan sinua, maailman paras isä ja moffa!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint skrivet!
/ Anni

Anonym sa...

Fint skrivet!
Och ja, vad skulle vi göra utan mommo och moffa :)
/Sandra