lördag 3 januari 2015

nattens mörka timmar

Ibland har jag lite svårt att sova. Ligger säkerligen i släkten det också... 
Men problemet är inte sömnbristen, utan alla de tankar och funderingar som börjar snurra i mitt huvud. Ni har säkert upplevt hur minsta lilla bekymmer blir enormt stort under dessa mörka timmar. 

Köksrenoveringen kommer att bli ett fiasko, jag kommer att misslyckas stort i något av mina uppdrag, någon nära blir allvarligt sjuk. Ja listan kan göras hur lång som helst. 

Inatt försökte jag hindra alla dessa destruktiva tankar med att fundera ut nyårslöften. Jag har aldrig lyckats hålla ett och egentligen tycker jag de är ganska dumma. Men det var en mycket nära vän som fick mig att börja tänka. Hon sa något så klokt. 
-i år ska jag försöka ta mig mera tid att vara med dem jag verkligen bryr mig om. 
Kanske inte ordagrant men betydelsen var denna. 
Och visst är det ju kanske en självklar sak för många. Men jag tycker den är fenomenal. 
Vi stressar i vardagen, vi måste hinna med massor, vi ska prestera och vi får ofta prioritera. Och det är just dessa prioriteringar jag också vill försöka tänka på. 
Kan fredagsstädningen vänta en dag så att jag istället kanske får tillbringa några timmar med några av mina bästa vänner? Är det här mötet eller tillställningen verkligen något jag måste gå på? Eller kan jag istället tillbringa kvällen med min familj som jag knappt sett de senaste dagarna? 

Jag vet att det för min del blir ett hektiskt år med många nya utmaningar. Men just därför är det kanske extra viktigt att välja vilka prioriteringar man gör. Att medvetet göra val. Vad kan jag ge mig in i just nu? Vad kan jag lägga min energi på? Vad eller vem betyder mest just nu? 
Vilka konsekvenser eller belöningar väntar bakom varje val? 

Det här är några saker jag tänker försöka fokusera på. Att försöka medvetet göra kloka val. Att göra bra prioriteringar. Att tänka efter. Jag vet att det inte alltid kommer att gå. Jag vet att jag säkert fortsätter göra mindre bra val ibland. Jag vet att det blir ett år med tuffa utmaningar. 

Och vi kan ju påminna varandra under året, eller hur?! 

Har ni gjort nyårslöften? Eller vilka saker hoppas ni på under året? 



1 kommentar:

Matti Hokkanen sa...

Har inte gjort några Nyårslöften, men hoppas på äventuell flyttning till Enontekiö och Aspa-Koti Riekonmarja www.aspa.fi där jag var och bekanta mig under min Jul/Nyårsvistelse på Hotelli Hetan Majatalo www.hetan-majatalo.fi för där, skulle det finnas en bostad på 35 qvadrat med bastu lädig, i de allmänna utrymmen en vädäldad bakugn, helheten gällande aktiviteter, samt hjälp/stöd, verkade lovande, all Grundservice på ca en halv kilometers avstånd osv och förståss ordentliga vintrar, jämmfört med Finlands Mäst Handikappovänliga Stad Helsingfors. Har även någon gång bekymmer på natten, vilka ändrå lindras genom, att tex. läsa någon Viss Lindas bägge Bloggar, före nättiden, var det Yöradio, som lindrade bekymmer, då där spelades mycket bättre musik, än i något annat programm på dagtid, men så, fanns det ju mindre kanaler att välja mellan och en tid, var det nattliga promenader utomhus, som hjälpte, fastän Polisen någon gång stannade och sade, att Polisen här, behöver du hjälp, men let mig ändå fortsätta, om allt verkade ok. Gott Nytt År till er alla Läsare och till dig, Linda!