onsdag 13 mars 2013

i drömmarnas värld

Nu ska vi ha en liten gallup!
1. Kommer du ihåg va du drömmer?
2. Brukar du drömma ofta?
3. Har du mardrömmar ofta?


Orsaken till mina frågor är att jag börjar tro att jag är onormal. Drömmer jättemycket, både mardrömmar och "vanliga" drömmar. Kommer ofta ihåg vad jag drömt. Och jag tycker oftast att de är mycket, mycket märkliga.
Inatt har jag igen drömt en konstig, otäck mardröm. Men idag har jag inte kunnat skaka av mig obehaget. Hela dagen har jag gått omkring och känt mig olustig och tänkt om och om igen på drömmen. Brukar det vara så för er?

Borde jag börja tolka mina drömmar? Vad är det som händer i min hjärna under natten?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skriv ned dem och ge ut dem/bli miljonär....inget att grubbla över, jobb, allt bearbetas på natten, helt naturligt. Jag älskar att drömma på natten, tyvärr minns jag sällan... Vet du när höstlovet infaller i år? Ha det gott.

Linda sa...

Anonym : höstlovet är 17-18.10 i korsholm. Borde vara samma i Vasa. :)

Anonym sa...

Jag kommer ihåg vad jag drömmer så gott som varje natt. Ibland drömmer jag riktigt obehagliga drömmar, om onda krafter, eller att jag är kraft- eller hjälplös och inte kan springa iväg.. Några gånger kan jag drömma att jag kommer till ettfint hus och när jag går in förstår jag att det är ondska i huset. Då vaknar jag. Jag kan också ha känslan av att drömmen sitter i hela dagen efteråt. Min värsta dröm var att mitt barn drunknade. Jag kom ut på en brygga och såg barnet under vattnet och han stirrade rakt upp. Jag kommer exakt ihåg vilka kläder han hade i drömmen. Den här drömmen hade jag för fem år sedan och den sitter ännu i.

Jag tror att drömmar är hjärnans sätt att processa det som händer på dagen. Jag tror ofta att drömmar vill säga oss något. Jag brukar ibland googla på drömtydningar. Egentligen tycker jag det är väldigt ointressant att lyssna när folk vill berätta om sina drömmar, men jag vet att det hjälper mej att släppa drömmen om jag får den sagt.

Johanna sa...

Jag kommer sällan ihåg vad jag drömmer om jag sover en vanlig 7h natt. Ibland på helgerna om jag somnar om kan jag minnas det jag drömt sent på morgonen. Du kan ju testa gå till en drömtydare!