fredag 22 mars 2013

mammor

Såg ni på Yle obs igår om mammors roller och moderskap?
Det var intressant. Så pass intressant att jag har legat och funderat på det inatt. Steg till och med upp före väckarklockan ringde för att formulera ner mina tankar. 

I programmet fanns intressanta gäster som hade egna åsikter om det här. Och jag höll med i många saker de sa. Speciellt gillar jag att Hannah vågar stå för sina åsikter och att hon ville att vi mammor skulle borde bli snällare med varann. Var och en borde få göra sina egna väl utan att bli skuld belagda av andra. Speciellt inte andra mammor. 
Vi gör alla våra egna val. Ibland är det ekonomi eller praktiska arrangemang som kan styra valen. Men jag hoppas verkligen att våra val inte beror på vad samhället tycker eller hur vi tror att andra skulle välja. 

Några exempel ur mitt liv:

När pojkarna var små åt Vilgot burkmat. Inte för att jag var lat eller inte ville göra egen mat åt honom. Han vägrade äta min hemgjorda mat.
När Ted var liten åt han hemgjord mat för han igen vägrade äta burkmat. Men det här var inget jag gjorde för att samhället skulle anse att jag är en bättre mamma för att jag gav min son hemgjord mat. Jag var tvungen...

Jag går på jumpa/ tränar innebandy några gånger i veckan. Jag gör det för att jag själv mår bra av det. Och mår jag bra och orkar bättre är det väl logiskt att jag orkar mera med min familj och mina barn. Jag vill dessutom vara en bra förebild för mina barn att man ska röra på sig. Ibland ber min äldre son mig att inte fara bort. Han är väldigt fäst vid mig och skulle nog helst tillbringa varje sekund i dygnet bredvid mig. Men det att jag ändå ibland far bort betyder inte att jag är en sämre mamma. Det gör gott för både honom och mig att vara ifrån varandra 1,5 h ibland. Sedan kan vi vara desto gladare när vi ses igen. Och han har det mycket bra hemma med sin far. 

Jag väljer att hämta mina barn tidigt från dagis/förskolan varje dag om det bara är möjligt. Ibland hämtar jag redan före mellanmålet före 2. Som mål har jag att hämta allra senast där vid 3. Jag vill tillbringa eftermiddagen tillsammans med mina barn om det är möjligt. Vi orkar leka, kanske handla och göra mat tillsammans. MEN jag säger inte att det är fel att hämta sina barn vid 5 varje dag. Det beror väl helt och hållet på ens arbetstider och praktiska arrangemang. Var och en gör som de vill och kan. Jag dömer ingen för det. Men det här är mitt val och det jag står för. Sedan kan det hända att mina ärenden blir ogjorda för att barnen hatar att fara till stan, eller vi inte kommer oss iväg till butiken men då får jag ordna det en annan gång. Jag vill ändå tillbringa så många timmar som möjligt tillsammans med mina barn. 

Jag är helt säker på att jag är en annan mamma än t.ex. mina systrar eller min mamma. Men istället för att titta snett på varann kunde vi ju lära av varandra, uppmuntra varandra och stöda varandra. Precis som att jag föredrar chips före godis eller cider istället för öl så gör man olika val även i rollen som mamma. 

Stå för dina val och låt andra göra sina val! 

Amen!

2 kommentarer:

hannahnorrena.com sa...

Tack för ditt inlägg! Fram för mer förståelse och stöd istället från smygskjutande från buskarna. I´m with you!

Linda sa...

Tack Hanna! :)