tisdag 20 mars 2012

lurad, igen!

Mina underbara elever är väldigt duktiga på att diskutera och fundera på saker och ting. Vi kan ha långa diskussioner tillsammans. Ibland när ämnet kanske inte alltid är så intressant så försöker de få diskussionerna att handla om annat. Ibland tillåter jag det och ibland inte. Men idag lyckades de lura mig i fällan helt utan att jag märkte det.
Vi pratade om Tjeckien och Slovakien. Av någon konstig orsak kom vi in på ishockey (vilket vi ofta gör på vinterhalvåret...)
Då frågade en klipsk kille:
- hur kommer det sig att du är så intresserad av olika sporter och kan så mycket t.ex ishockey? Mammor brukar inte vara så intresserade...
Jag taggade igång och vi pratade om mammor, pappor, intressen och varför det är så att pappor nog ska vara intresserade men inte mammor. Kom också in på min egen barndom och vad jag gjort med min pappa och vilka sporter jag hållit på med.
Plötsligt sneglar jag på klockan och ser att 15 minuter gått och lektionen snart är slut. I samma veva sneglade killen som frågat mig, på sin kompis och de såg väldigt nöjda ut. Insåg att jag än en gång blivit lurad bort från det egentliga ämnet vi borde prata om.
Men vi skrattade gott tillsammans och de erkände att det ibland är väldigt lätt att få mig att prata om annat. :)
Så där ser man.


Lurad, IGEN!





(gissa vilket barn som älskar att fjanta sig framför webkameran...)


Inga kommentarer: